Zarządzanie Usługami IT ISO/IEC 20001

ISO/IEC 20000-1
Co to jest System Zarządzania Usługami IT?
ISO/IEC 20000-1 - jest standardem definiującym procesy, których zdefiniowanie
i wdrożenie w organizacji pozwala na kompleksowe uregulowanie obszaru IT - począwszy od zarządzania usługami, poprzez zarządzanie infrastrukturą, konfiguracją, wydajnością, na kwestiach rozliczeń finansowych skończywszy.
Część druga ISO / IEC 20000-2 - "dobre praktyki", prezentuje wytyczne dla audytorów oraz dostawców usług, którzy planują doskonalenie usług lub przeprowadzenie audytów na zgodność z ISO/IEC 20000-1 - pierwszą częścią standardu.
W efekcie standard ISO/IEC 20000 jest idealnym dokumentem odniesienia w celu przeprowadzenia kompleksowego i obiektywnego audytu funkcjonowania obszaru IT, a także budowy systemu zarządzania jakością usług informatycznych. Doskonale uzupełnia wymagania ISO 9001 i pozwala na w pełni procesowe opisanie usług IT. Norma ISO 20000 oraz jej poprzednik - brytyjski standard BS 15000 -? zostały zbudowane w oparciu o bibliotekę ITIL, która jest zbiorem dokumentów prezentujących wytyczne dotyczące zarządzania usługami IT. Podstawowy zakres procesów zdefiniowanych w ITIL oraz ISO 20000 jest ten sam - najważniejsza różnica pomiędzy dokumentami dotyczy ich szczegółowości oraz przeznaczania. ITIL powstał jako zbiór najlepszych praktyk, w którym każdy z głównych procesów opisany jest w oddzielnej publikacji wraz z obszernymi wskazówkami dotyczącymi jego interpretacji oraz implementacji.
Natomiast ISO/IEC 20000 ma na celu standaryzację obszaru IT - a więc definiuje jasne i czytelne (jednoznaczne w interpretacji) wymagania, będące podzbiorem wytycznych ITIL.
Dla kogo jest przeznaczony System Zarządzania Usługami IT?
System Zarządzania Usługami IT może stać się użytecznym narzędziem dla wszystkich organizacji, których celem jest skuteczne i rzetelne projektowanie oraz wykonywanie usług w sektorze IT.
Wiele firm stara się przyjąć ISO / IEC 20000-1, nie tylko dla własnych korzyści, ale również jako pomoc przy wyborze dostawców oraz organizacji partnerskich.
Stosowanie tego standardu pomaga dostawcom usług informatycznych
w poprawie jakości usług świadczonych odbiorcom zewnętrznym i wewnętrznym.
Najbardziej systemami zarządzania usługami IT są zainteresowane: firmy produkujące oprogramowanie oraz sprzęt wykorzystujący to oprogramowanie
Korzyści z certyfikacji Systemu Zarządzania Usługami IT
Wiarygodność, prestiż i zaufanie - Twoi Klienci, partnerzy finansowi, pracownicy są pewni zaangażowania Twojej organizacji w zabezpieczanie ich danych
Zachęta do współpracy dla zagranicznych kontrahentów
Oszczędność – koszty utraty lub naruszenia informacji mogą być bardzo duże
Ochrona majątku i interesu właściciela firmy
Przewidywanie zagrożeń i zapobieganie im
Stabilność gwarantowana przez zapewnienie ciągłości biznesowej
Wzrost świadomości personelu w zakresie ochrony informacji